Jaarverslag 2022

Opnieuw kunnen wij u een gezamenlijk activiteitenverslag van de verschillende afdelingen van Jeugdhulp Don Bosco Vlaanderen voorstellen. Het werkt verder op het versterken van de onderlinge samenwerking en sluit aan bij onze doelstelling om als één organisatie naar buiten te komen.

In dit activiteitenverslag staan tal van mooie zaken die onze afdelingen ontwikkelden. Het geeft symbolisch een beeld van hoe onze 386 gedreven medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven en dit soms onder moeilijke omstandigheden. Zij zijn het grote kapitaal van onze sociale onderneming. Voor hen werkten wij dan ook aan een intens personeelszorgplan! En vergeten wij daarbij de vele vrijwilligers en de 170 stagiaires niet.

Het voorliggend verslag is niet allesomvattend, er gebeurden nog zovele andere mooie dingen die wij evengoed hadden kunnen vermelden. Er moeten evenwel keuzes gemaakt worden, doch ook die zaken krijgen onze waardering.

2022 was zeker een feestjaar. De Wip vierde haar 30-jarig bestaan en ook in Eeklo werd met veel luister het 50-jarig bestaan van De Waai gevierd. Zouden wij nu ook het adjectief ‘koninklijk’ aan onze naam mogen toevoegen?

In ons meerjarenbeleidsplan nemen de SDG (duurzaamheidsdoelen) een belangrijke plaats in. Dat er echter ook een versie voor peuters zou uitgewerkt worden was zeker niet in de sterren geschreven. Toch gebeurde dit in ’t Kinderkasteeltje in Nazareth.

En niet voor peuters doch voor een geheel andere doelgroep werd in Eeklo na veel studiewerk en overleg werk gemaakt van een nieuwe afdeling die wij in het jargon makkelijk ‘veilig verblijf’ noemen. Daarbij gaat het om de opvang en begeleiding van de meest moeilijke jongeren. Wanneer men vanuit de congregatie stelt dat Don Bosco er voor de ‘armsten’ wil zijn, dan beantwoorden wij hiermee zeker aan zijn verwachting.

Werken met moeilijke kinderen en jongeren vraagt veel van onze medewerkers. Naast het personeelsbegeleidingsplan werkte men daarom in Genk aan het concept van hartcoherentie. Door ademhalingscontrole zal het hart optimale signalen blijven geven aan onze hersenen waardoor ons brein in balans blijft onder stresserende situaties. Iets om zeker ook te proberen!

Naar aanleiding van 30 jaar De Wip schrijft E. in een mooi en aandoenlijk ‘gedicht’ wat De Wip voor hem betekent. Als wij dit lezen, dan kunnen wij alleen maar zeggen: ‘Daarvoor doen wij het’! Dank aan al onze medewerkers om telkens opnieuw onze kinderen, jongeren en hun gezin centraal te stellen. En zoals onze missie zegt: ‘Kinderen en jongeren niet loslaten’.

Veel leesplezier!

Voor het verslag te bekijken: klik op onderstaande afbeelding.