Aanbod outreachende beeldvorming

Wat?

Het aanbod is gericht op zowel het cliëntsysteem als de jeugdhulpaanbieder en we vertrekken vanuit de vragen en bezorgdheden van beiden. Het is een eerste informatieordening over onze cliënt. Er wordt in kaart gebracht wat de cliënt belemmert, wat de cliënt kan helpen en wat de cliënt nodig heeft. We kijken enerzijds naar waar de bezorgdheid zich situeert in de omgeving van de aangemelde cliënt, maar ook naar de krachten en mogelijkheden. Het resultaat van beeldvorming is een opsomming van risicofactoren en protectieve factoren binnen een specifiek ontwikkelingsdomein van het kind of de jongere en zijn omgeving. We doen steeds beroep op verschillende bronnen om een gedragen en breder beeld van onze cliënt en zijn omgeving te krijgen. We kunnen bijgevolg besluiten of er verder onderzoek en/of andere acties nodig zijn.

Voor wie?

Beeldvorming richt zich naar kinderen en jongeren tussen de 0 en 18 jaar en hun context in een kwetsbare situatie met ernstige bezorgdheden. De jongeren, hun context en de aanwezige hulpverlening hebben nood aan beeldvorming om de bezorgdheden of problemen beter te begrijpen. De bezorgdheden worden in het juiste perspectief geplaatst door ook de aanvullende krachten en mogelijkheden in de beeldvorming op te nemen.   

Hoe?

Via gesprekken, observaties en algemeen verkennende vragenlijsten (screeningsvragenlijsten) verhelderen we de vraag. We zoeken doorheen een korte periode van zes weken naar een eerste antwoord op de aanmeldingsvraag. Zo krijgen we een beeld van wat er aan de hand is, waarom dit aan de hand is en wat er verder aan kan gedaan worden. Bij de vraagverkenning is er naast aandacht voor de bezorgdheid ook aandacht voor de mogelijkheden, de krachten en de uitzonderingen. Naast de eerste indrukken formuleren we een voorzichtig advies over de verder te nemen stappen. Deze beeldvorming komt in een verslag. Omdat we vertrekken vanuit de hulpvraag van het cliëntsysteem moet het eindverslag verstaanbaar zijn voor de cliënt. Beeldvorming bestaat uit 3 fasen: de intakefase, de beeldvormingsfase en de afrondingsfase.

In de intakefase willen we zicht krijgen op de veranderingen die de cliënt wenst. Vanuit een oplossingsgericht denkkader hebben we aandacht voor wat er al is, wat werkt, wat er al geprobeerd is en wat de cliënt in de plaats wil.

Tijdens de beeldvormingsfase koppelen we de verwachtingen vanuit de intakefase aan de aangemelde bezorgdheid. We doen dit aan de hand van gesprekken, observaties, screeningsvragenlijsten en externe informatie (school, CLB, betrokken hulpverlening, COS, revalidatiecentra, …). Dit gebeurt steeds in samenspraak met het cliëntsysteem. Bij een vermoeden van een specifieke ontwikkelingsproblematiek worden meer gerichte vragenlijsten gebruikt.

In de afrondingsfase verwerken we de verkregen informatie in een overzichtelijk beeld. Gezien de beperkte onderzoeksperiode zien we de antwoorden als richtinggevende hypothesen over wat er aan de hand is, waarom dit aan de hand is en wat er aan gedaan kan worden. Door een opsomming van protectieve en risicofactoren kunnen we besluiten of er verder onderzoek en/of andere acties nodig zijn.  

Frequentie: een wekelijks contact van ca. 2 uur

Duur: maximaal zes weken

Voorwaarden?

  • De aanmelding gebeurt door de aanwezige hulpverlener en wordt gedragen door het cliëntsysteem.
  • De context is bereid om in het traject te stappen.
  • De vraag heeft als doel:
    • Een eerste verkennend beeld van, voeling krijgen met en zicht krijgen op de situatie.
    • Een nood aan richtinggevend advies over het verdere traject.
  • Een beeldvormingsvraag is afgebakend en kan beantwoord worden binnen 8 contactmomenten (incl. intake- en afrondingsgesprek).
  • Werkingsgebied (groot) Gent en Meetjesland.

Tegenindicaties?

  • Wanneer het een zuivere diagnostische vraag betreft rond louter kindfactoren waardoor er nood is aan een doorverwijzing naar een kinder- en jeugdpsychiater.
  • Wanneer het gaat over een begeleidings- of ondersteuningsvraag.
  • Wanneer blijkt dat er een voldoende professioneel hulpverleningsnetwerk aanwezig is met mandaat voor een antwoord op de aanmeldingsvraag.

Bijkomende vragen?

Indien er nog inhoudelijke vragen zijn, kan je ons mailen: rtj.diagnostiek@jeugdhulpdonbosco.be.

Je kan de teamleden van het ambulant team bereiken op het telefoonnummer 09 233 96 16.

De contactpersonen zijn Virginie De Pla, Els Bernaert of Lisa Waeytens