P.L.E.K! - Brussel

Traject

De P.L.E.K!-ontmoetingsruimte is vrij toegankelijk voor leerlingen. In samenspraak met hun leerkracht kunnen zij zelfstandig langskomen en is er steeds een coach ter beschikking. Indien de coach opmerkt dat deze vorm van ondersteuning ontoereikend is, bespreekt hij op het teamoverleg of de leerling in aanmerking komt voor een groepsaanbod of voor begeleiding op maat. Hij koppelt deze bedenkingen ook terug aan de leerling zelf.

Om gebruik te maken van het Groepsaanbod of de Begeleiding op maat dient er een aanmeldingsformulier te worden ingevuld. Dit gebeurt door de leerlingbegeleiding van de school na overleg met de leerling en zijn context.

De aanmelding wordt besproken op het teamoverleg waarna de coach/begeleider de hulpvraag voort kan verhelderen door contact op te nemen met de leerlingbegeleider. Criteria die hierbij in overweging genomen worden:

  • Motivatie van de leerling
  • Engagement van de school, het CLB en ouders/ opvoedingsverantwoordelijken om het traject mee te doorlopen
  • Concrete begeleidingsvraag – in overeenstemming van het aanbod
  • Groepssamenstelling (cfr. leeftijd, gedragsproblematieken, …)

Op het teamoverleg wordt beslist welk aanbod (atelier, ervaringstraject, begeleiding op maat) vanuit P.L.E.K! zal worden ingezet voor deze leerling. Het team koppelt het voorgestelde traject terug naar de leerlingbegeleider. Indien akkoord wordt een kennismakingscontact met de leerling ingepland. Tijdens dit contact staat het komen tot verbinding tussen de leerling en de coach/begeleider centraal. In samenspraak met de leerling legt de begeleider de belangrijkste thema’s vast, alsook de wijze waarop de begeleiding vorm zal krijgen (frequentie, methodiek, betrokken partijen, …

De coach/begeleider neemt steeds contact op met de ouders/opvoedingsverantwoordelijken. Tijdens dit contact gaan we na op welke manier zij kunnen bijdragen aan het traject van de leerling, alsook welke hulpvraag zij zelf hebben. We blijven de context van de leerling doorheen het hele traject nauw betrekken.

Daarnaast werkt het P.L.EK!-team nauw samen met andere betrokken hulpverleners, zowel schoolintern als schoolextern.

Het verloop van het traject wordt op regelmatige tijdstippen geëvalueerd en eventueel bijgestuurd. Wanneer tijdens het traject zou blijken dat de begeleiding/ het aanbod ontoereikend is en/ of bijkomende hulpverlening dient ingeschakeld te worden, kan de coach/begeleider de mogelijkheden met het gezin bespreken en hen eventueel toe leiden naar de gewenste hulp.

Wanneer een P.L.E.K-traject wordt afgerond, gaat er veel aandacht naar nazorg. We blijven de leerling bijstaan tijdens het verdere verloop van zijn schoolloopbaan door beschikbaar te zijn voor gesprek, zijn evolutie op te volgen alsook in contact te staan met de betrokken leerkrachten.